Sandheden om betaling på Kronprinsesse Marys Bro

Sandheden om betaling på Kronprinsesse Marys Bro

Af Kjeld Haslund Folketingskandidat
Det Konservative Folkeparti Frederikssund og Halsnæs
Gyldenstens Vænge 139, Frederikssund

Årsagen til at regeringen i sin tid forlangte, at Kronprinsesse Marys Bro skulle være et OPP-projekt (Offentligt Privat Partnerskab) skal findes i EU. Det har intet at gøre med, at man godt kunne tænke sig at afprøve OPP-projekter eller noget andet.

Danmark og Storbritannien blev i 1992 i Maastricht-traktaten undtaget for at gennemføre den 3-fase, hvilket var indførelse af den fælles valuta Euroen i 1999. Men for at sikre vores, Storbritanniens og EU-landenes økonomier nærmer sig hinanden (konvergerer) inden den fælles mønt kom i spil, så vedtog man nogle konvergenskrav. Der er 4 forskellige konvergenskrav:

– Prisstabilitet

– Situation for de offentlige finanser (det årlige offentlige underskud, og den offentlige gæld)

– Valutakurs

– Langfristede rentesatser.

Hvis man gennemfører nogle OPP-projekter, så tæller gælden ikke med i den offentlige gæld, og således kan man ”kunstigt” på papiret forbedre sine konvergenskrav. Derfor blev den nye KPM-Bro valgt til at blive et OPP-projekt. Det samme gjaldt for nogle andre investeringer, som blev foretaget den gang.

Årsagen til, at vi her i Frederikssund skal betale mere i skat (afgift til broen) end andre, skal findes i nogle papirtricks gennemført i Finansministeriet. 

Hvorfor det lige skulle gå ud over Frederikssund og vores bro – det kan man kun undre sig over. Alternativt kunne denne investering blot have været udskudt et år, men den eller andre muligheder fik vi aldrig lovning på. Alternativt ville et nej til broen medføre, at beslutningen måske ville blive forelagt igen i 2020 eller senere.

Derfor er der absolut intet   – intet – som taler for en afgift på KPM Bro. Alle argumenter og fakta fortæller, at vi her i Frederikssund skal have en gratis bro. Akkurat som det er med alle andre broer i Danmark. 

Der er intet argument for, at det lige er Frederikssund og især Herredet – som skal betale prisen for Danmarks konvergenskrav.

Generelt er det meget uøkonomisk at beskatte infrastruktur, da ressourcerne ikke bliver benyttet efficient. Fjern nu den afgift. 

Andre artikler fra denne uge

Åben Have i Skibby


SKIBBY: I anledning af den nationale Klimahandledag 2024, inviterer Marianne Porsborg til en havevandring og snak om, hvad man selv

Læs mere »