Hvorfor får ingen svar i kommunen? Gør ingen det?

Hvorfor får ingen svar i kommunen? Gør ingen det?

Af Frida Vestergaard
Hammer Bakke 16, Skibby

Kære folkevalgte, beslutningstagere og selve administrationen i kommunen. 

Er der virkelig en kultur, hvor hverken politikere, administration eller ansatte i kommunen føler sig forpligtet til at give svar når en borger henvender sig? 

Jeg har nu boet i Frederikssund kommune i fire år, og jeg undrer mig fortsat over den kulturforskel, som der er imellem Lejre kommune, som jeg kom fra og til Frederikssund kommune.

I Lejre Kommune var jeg aldrig i kontakt med forvaltningen, da alle mine ønsker og forespørgsler blev løst hurtigt og effektivt, der hvor jeg henvendte mig. 

Men i Frederikssund kommune oplever jeg, at ingen får svar. Men kan det være rigtigt?

Børn & unge området – besked til kommunen via digital post link:

Helt konkret har jeg oplevet, at et lille uskyldigt ønske rettet til vuggestuen i juli 2019 endte i hårdknude, da man i børnehuset ikke kom med saglige argumenter og ikke ville imødekomme/forhandle, uanset hvor godt jeg måtte snakke for min sag. Heller ikke videre op hos områdeleder kun jeg få svar på, hvorfor de sagde nej. Altså fik jeg ikke svar på mine spørgsmål, og til mit ønske fik jeg kun et ”nej”. 

Herefter indsendte jeg en officiel klage til forvaltningen i august 2019, som blev videresendt til pædagogisk konsulent som kontaktede mig og fik sagen uddybet. Hun ville undersøge tilbage i sit bagland, om det virkelig kunne være rigtigt, at jeg havde fået nej. Og hun ville vende tilbage. Men her et år efter har jeg fortsat ikke fået svar, selv om jeg har rykket forvaltningen igen i august 2020. 

Vej & trafik – mail til vejogtrafik@frederikssund.dk:

Yderligere har jeg kontaktet vej og trafik i juli 2020 efter nær at være blevet kørt ned af færgetræk på Hammer Bakke, hvor jeg bor,

Her har jeg modtaget bekræftelse om, at min mail er modtaget, men nu i slut oktober har jeg stadig ikke hørt mere.

Læserbreve i Frederikssundposten og Hornsherred lokalavis:

Jeg følger meget med i kommunikationen, som foregår i lokalaviserne, og det er her, jeg drager slutningen, at ingen i kommunen åbenbart får svar, da læserbreve går meget ensidig mod beslutningstagerere som i eksemplet om solcelleparken ved Dalby Huse, hvor masser af borgere har skrevet og spurgt til, hvordan et enigt byråd kan gå imod lokalplaner, fredningsbestemmelser og forvaltningens anbefalinger.

Jeg har i evigheder ønsket mig og (forventet), at byrådet havde givet deres syn på sagen, så vi som læsere i det mindste kunne forstå, hvordan politikerne har tænkt.

Men nu er jeg altså så ærgerlig over, at der bare aldrig kommer svar på de gode læserbreve, som mange engagerede borgere skriver.

Hos Lejre kommune var jeg vant til, at et godt læserbrev blev modsvaret af endnu et godt læserbrev set fra den anden vinkel. Det var en fornøjelse at læse begge sidnne få en god dialog i Frederiksund kommune. Eller foregår kommunikation via et andet medie?

Sluttelig vil jeg stille et åbent spørgsmål, For hvis ikke de formater, jeg har forsøgt mig at komme i kontakt med kommunen via, har været de rigtige for at få et svar, hvordan så?

Skal man på facebook? Linked-in? Twitter? Eller andet?? For i så fald ville jeg da virkelig gerne vide det.. 

PS, al kontakt med bolig og byggeri har gået upåklageligt for min del, så de skal ikke være en del af kritikken her. 

Andre artikler fra denne uge

Åben Have i Skibby


SKIBBY: I anledning af den nationale Klimahandledag 2024, inviterer Marianne Porsborg til en havevandring og snak om, hvad man selv

Læs mere »