En helt særlig Mercedes

En helt særlig Mercedes
Foto: Steen Westh

Det er lykkedes Egholm Museum at erhverve den legendariske Mercedes fra attentatet i Prag i 1942 på naziforbryderen Reinhard Heydrich.

Af Conny Probst

 

KIRKE HYLLINGE: Ole Falck, direktør på Egholm Museum, er en ekstra glad mand for tiden. Det skyldes en bil; en Mercedes 320 Cabriolet fra 1938, der i starten af februar fik plads på museet på Trehøjevej 43 til 45.
Bilen har tilhørt den fremstående tyske nazist Reinhard Heydrich, der den 27. maj 1942 blev offer for et attentat i Prag og døde af sine sår den 4. juni.
Reinhard Heydrich største opgave var Endlösung der Judenfrage”: Den endelige løsning på jødespørgsmålet. I 1942 organiserede han en konference, hvor jødeudryddelserne blev planlagt og koordineret.
Da han blev dræbt, var han – som næstkommanderende i SS og øverste chef for efterretningstjenesterne SD og det hemmelige politi Gestapo – på toppen af sin karriere.

Langvarig genopbyggelse
Det er med stor glæde – og lidt vemod – at Lauritz Lauritzen, der gennem 38 år har stået for genopbyggelsen af bilen, har sagt farvel til den, fortæller Ole Falck.
– Men det var også med en stor følelse af, at bilen er kommet til det helt rigtige sted. Den passer godt ind i museets samling fra 2. verdenskrig.
Egholm Museum har en enestående, privat samling af mere end 650 antikke og historiske skydevåben. Fra 1600-tallet og helt frem til 2. verdenskrig. Et særligt afsnit af udstillingen omhandler perioden fra 1940 til 1945. Her kan man opleve tyske, engelske og amerikanske soldaters hverdag i kamp samt få et historisk indblik i Danmarks frihedskamp.
Hen mod slutningen af 2. verdenskrig kom den sorte Mercedes til Danmark med et par SS-folk, der overgav sig til de danske myndigheder. Bilen blev sat i depot og senere solgt gennem Grænseforeningen, fortæller Ole Falck.
– Bilen blev registreret første gang i Danmark den 24. august 1946. Den blev omregistreret et par gange og udgik af registrering i 1959.
I starten af 1980 blev den solgt til automekaniker Lauritz Lauritzen.
– Den havde stadig den originale maling og røde lædersæder. Alt krom og forlygter var malet over med matsort maling.
I løbet af de næste 11 år blev der brugt 6.500 arbejdstimer på genopbygning af bilen.
Foto: Steen Westh

Andre artikler fra denne uge