DEBAT: Sundhedsvæsenet

0

LÆSERBREV
Kurt Terkelsen
Damgårdsvænge 49, 4050 Skibby

 

Vores sundhedsvæsen klager over, at det koster dyrt for sygehusene, når læger venter forgæves, men omvendt er det dårlig behandling over for patienterne, når man flere gange henvender sig forgæves (borger.dk).
Jeg blev af egen læge sendt til Urologoske afdeling Gentofte/Herlev Hospital, på grund af blod i urinen, dec. 2016.
Ved en ultralydsundersøgelse af blærehalskirtlen med vævsprøvetagning på Herlev Hospital, tirsdag 10-01-17, fik jeg straks efter undersøgelsen udleveret to skemaer: ”Arvelige defekter og prostatakræft” & ”Spørgeskema vedrørende prostatakræft”.(savnede skemaet ”Mit sidste ønske”).
Kløende udslet over hele kroppen
Jeg blev som patient hverken skriftligt eller mundtlig informeret om disse skemaer (Vidste ikke jeg havde prostatakræft), det fik jeg først at vide d. 2. februar 2017 (3 uger senere).
Efterfølgende fik jeg et stort makulopapuløst kløende og udslet over hele kroppen. Søgte forgæves en diagnose på dette udslæt, hos Gentofte og Herlev (Urologisk afdeling), men Hovedstadsregionen/egen læge vil ikke forstå mine bekymringer?
Jeg startede så med Triptorelin-behandling den 27. februar 2017, hvorefter jeg har fået meget pressende og hyppig vandladning (28 gange i døgnet), som er til stor gene især om natten, samt store afføringsproblemer samt hedeture. Skrev via borger.dk til Urologisk afdeling i Gentofte/Herlev den 6. april 2017: Intet svar? Skal have 39 strålebehandlinger på Næstved Universitetshospital.
Rykkede for svar den 17-04-2017, som svarede kl. 20.59, borger.dk, at de først nu vil sende mine henvendelser til prostata-specialisterne, fik en opringning den 21-4-2017, men ikke nogen diagnose?
Strider imod alle anbefalinger om god kommunikation
Det strider imod de anbefalinger om god kommunikation, som sygehusvæsenet selv har været med til at udarbejde. En dårlig samtale og ringe kontakt kan forringe patienternes tro på, at de kan overvinde kræften.
PS: Min kone har været igennem et kræftforløb, for fem år siden Herlev/Hillerød Hospital, og her var en god kommunikation, mellem patient og sygehus, som var med til et godt behandlingsresultat.

Share.

About Author