Læserbrev
Af Peter Møller,
Formand i Frederikssund Seniorråd
Som afgående Seniorrådsformand føler jeg at der skal gøres status på forholdet mellem Byrådet (de politiske udvalg), administrationen i Frederikssund kommune og Seniorrådet.
Jeg føler helt klart, at forståelsen og tilliden er større til visse politikere end den er til administrationen, og det vil jeg naturligvis gerne udbygge:
– Valget til seniorrådet den 18. november var, set i bakspejlet, noget af en katastrofe rent stemmeprocentmæssigt. Tidligere på året blev det fra administrationens side meldt ud, at der ikke ville blive sendt valgkort ud til Seniorrådsvalget. Vi var i Seniorrådet meget obs på dette og protesterede gentagende gange over beslutningen, men den stod ikke til at ændre. Eneste grund til denne beslutning var sparehensyn – i den grad småpenge i et stort budget, men tilsyneladende et stort issue for administrationen. Den 7. november blev følgende meldt ud på kommunens officielle nyhedsside: ”Senest den 13. november 2025 vil de stemmeberettigede modtage deres valgkort med posten. Vær opmærksom på, at der ikke udsendes valgkort til seniorrådsvalget,” og det var så endeligt. Resultat blev en 10% nedgang i stemmeprocenten fra 2021 til 2025. Fra 53,4% til 43,6%. Fuldstændigt uacceptabelt og en negligering af alle borger i Frederikssund på over 60 år!
– I sommeren 2025 gennemførte VIVE, FOA og Ældre Sagen en undersøgelse om normeringen på landets plejecentret. Der blev sendt et spørgeskema til samtlige små 1000 plejecentre i Danmark, som hver især kunne svare på hvordan normeringen så ud på deres plejecenter. Jeg ved ikke præcis hvor mange plejecentre der har svaret, men 75 kommuner har fremlagt deres resultat. Frederikssund har IKKE svaret. Ikke ét af vores 6 plejecentret figurerer i resultatet, og det undre os voldsomt. Politikerne kendte ikke til undersøgelsen, så eventuelle svar må være bremset i administrationen. Da administrationen fik forelagt vores bekymring, var svaret, at der havde været så meget i den periode med omrokeringer m.v., så man havde ”overset” spørgeskemaet. Det er på alle måder utilgiveligt af administrationen, hvilket også er gjort dem klart! Både beboere og personale på plejecentrene bliver negligeret af administrationen!
– Så er der hele den endeløse problematik om robotstøvsugerne. Det var igen en hovsaløsning da man tidligt på året besluttede at droppe manuel støvsugning hos plejekrævende borgere. Her fik borgerne at vide, at de selv skulle investere i en robotstøvsuger, og lære at bruge den. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt! Heldigvis har mange borgere med hjælp fra bl.a. Ældre Sagen og visse politikere klaget over afgørelserne, som er endt i Ankestyrelsen, der har givet borgerne medhold, og hjemvist afgørelserne til kommunen. Det var rystende – på et opstillingsmøde til kommunalbestyrelsen i Elværket – at høre bl.a. vores borgmester sige, at beboerne måtte indrette deres hjem så der kunne køre en robotstøvsuger. Heldigvis er administrationen blevet presset til at sætte projektet på standby, så må vi se hvad der kommer ud af det. Forhåbentlig ikke endnu en negligering af plejekrævende borgere!
– Ved alvorlig sygdom, er der ofte en pårørende som også er hårdt ramt både fysisk og psykisk, og hvor får man så hjælp til at klare både det praktiske og det mere menneskelige? Ingen steder, hvis du bor i Frederikssund. Her ville en Pårørendevejleder kunne hjælpe, men det har man indtil nu beslutte ikke at bruge penge til her i kommunen. Vi har i Seniorrådet presset på for at få både en Pårørendevejleder og Borgerrådgiver, så vi som helt almindelige borger har et sted at gå hen, får at få hjælp til at klare hverdagen. Nu har det forhåbentligt gjort gavn. Det er mit indtryk at begge stillinger snarest bliver besat, og vi holder naturligvis øje med det!
– På det seneste møde i Omsorg og Ældreudvalget blev det fra forvaltningens side forelagt udvalget, at der skulle være en kortere frist til at tømme en plejebolig efter dødsfald. I forslaget står bl.a.: ”Ved dødsfald opsiges boligen automatisk med en måneds varsel. Boligen skal være tømt 14 dage før lejemålet ophører, så der er tid til istandsættelse.” Pårørende til en afdød slægtning er i forvejen på alle måder pressede, så vi mener, at de foreslåede vilkår er fuldstændig urimelige for såvel pårørende til afdøde som nye beboere. Forvaltningen kan vel næppe kræve andet, end det der fremgår af lejekontrakten og gældende lovgivning? Af lejekontrakterne fremgår det, at beboeren har 3 måneders opsigelse, men at man ved dødsfald KAN opsige boligen med 1 måneds varsel. Boligen skal således være ryddet i løbet af 14 dage, og så er der 14 dage til istandsættelse af lejemålet. Igen et forslag fra forvaltningen der ikke tager de store menneskelige hensyn!
– Ældre borgere oplever ofte en meget nedværdigende tone fra den kommunale visitation, det skal der simpelthen ændres på! Umiddelbart efter valget i 2021 bad TV2 Kosmopol bl.a. vores borgmester svare på følgende spørgsmål: Hvilke tre tiltag vil du love borgerne i kommunen, at du – og I – har opnået om fire år? Svaret lød: Borgerne skal opleve en større tilfredshed med kommunen. De skal i løbet af denne valgperiode opleve mere åbenhed og føle, at vi som kommune er til for dem, og at man på tværs af kommunen er sammen om Frederikssund. Det er ikke gået så godt, i al fald ikke med visitationen! Eksempler: 1. Borgerne kommer ikke langt, når de ringer til kommunen for at få hjælp til f.eks. rengøring. Svaret lyder ofte, at de skal købe en robotstøvsuger. 2. Borgere bliver afvist i telefonen. Visitationen kommer ikke ud og visitere hjemme hos borgeren, for at se på vedkommendes behov. Det bliver heller ikke ført til journal, at man har bedt om hjælp. Begge disse ting er lovpligtige. 3.







