Sundhedsdag hos Gottlieb

Sundhedsdag hos Gottlieb
Alle skulle deltage, og det gjaldt naturligvis også for indehaveren af firmaet, Thomas Gottlieb.

Fredag den 23. marts var ikke nogen almindelig dag hos Anlægsgartner Gottlieb A/S. Arbejdsdagen blev nemlig erstattet af en sundhedsdag.

Af Palle Bruselius

 

SKIBBY: Medarbejderne havde fået at vide, at der skulle holdes sundhedsdag i virksomheden. Mødetid var kl. 7:00 om morgenen, og de skulle møde op i afslappet og behageligt tøj.
– Vi ville gerne samle folk, fordi de ikke ser hinanden så ofte. Mange af dem ser aldrig rigtig hinanden, fordi de altid er ude hos kunderne. Nu fik de så muligheden for lige at få hilst på hinanden igen. Det er godt 60 medarbejdere, der er tale om, fortæller Dorte Witzel, direktions supporter hos Anlægsgartner Gottlieb A/S.
– Vi startede med morgenmad, og Thomas Gottlieb holdt et indlæg om ”rigets tilstand” – altså hvordan det gik i firmaet, og hvilke planer der er på sigt og så videre, fortæller Dorte.
– Vi havde lavet aftaler med i alt ni forskellige behandlere. De præsenterede sig og fortalte om hvert deres område. Der var blandt andre Profil Optik, massør, body mind, en diætist, et lægehold med flere. Behandlerne stillede op frivilligt – og gjorde naturligvis også lidt reklame for dem selv.
Medarbejderne fik blandt andet lavet lungefunktionsprøve, målt deres BMI og kolesteroltal, fik rådgivning om sund kost med en kostspecialist, og blev introduceret til specialpiller, der kan erstatte grøntsager – noget vi alle nok kunne få gavn af, da de fleste generelt ikke spiser nok grøntsager i løbet af dagen. Der blev også budt på fire yoga-lektioner.
– Efter introduktionen slap vi dem løs, og så kunne de skrive sig på behandlernes dør – altså hvem de ville ind til. Det kørte alt sammen i hold af et kvarter, og folk blev virkelig beriget med mange ting. Det var deres egen dag. De oplysninger, de fik fra behandlerne, var deres egne – ikke noget vi skulle have. De kunne senere gå til egen læge med de oplysninger, de fik, hvis der var behov for det.
Det var en absolut positiv oplevelse, mener Dorte.
– De tog alle sammen rigtig godt imod vores initiativ. Der gik faktisk kun fem minutter, før samtlige tider på dørene var optaget.
– Det er jo en håndværkervirksomhed, så vi sluttede af i bedste håndværkerstil med en grillpølse, bemærker Dorte.
Erfaringerne fra dagen il man arbejde videre med.
– Der er nogle behandlingsformer, vi gerne vil arbejde videre med. Skal vi have et yoga-hold, hvilken massageform skal vi vælge og så videre? Og vi skal finde ud af, hvordan det her skal implementeres. Vi vil gerne sende det signal til vores medarbejder, at vi er en sund virksomhed og vil vores medarbejdere det godt. Som arbejdsgiver er vi meget opmærksomme på deres store indsats i hverdagen. Vi ønsker at bidrage til deres sundhed og velvære ved at tilbyde forskellige behandlingsformer. Glade og tilfredse medarbejder giver også glade kunder, slutter Dorte Witzel.

Andre artikler fra denne uge