Profil Optik stiller skarpt på borgernes øjensundhed

0

SKIBBY: Profil Optik på Bymidten 18 rådgiver dagligt kunderne i Skibby og omegn om øjensundhed. Men nu skærper butikken indsatsen. 

Sammen med resten af optikerkæden lancerer butikken en omfattende øjensundhedsrapport og inviterer byens borgere til at komme forbi til en snak om skærmvaner og gode råd til forebyggelse af øjensundhed.

Blandt andet indeholder rapporten en stor undersøgelse, lavet af analyseinstituttet YouGov for Profil Optik, som viser et opsigtsvækkende højtskærmforbrug blandt danske børn og unge. 

Hvor de 14-17-årige i gennemsnit bruger hele 35 timer om ugen foran skærmen, er skærmforbruget for de 8-13-årige på 27 timer, og for de 0-7-årige på 12 timer om ugen. 

Under Corona er skærmforbruget i gennemsnit steget med yderligere tre timer om dagen.

Resultaterne er ifølge Profil Optiks chefoptiker, Gitte Sørensen, stærkt bekymrende: 

– Vi ved i dag, at nærarbejdet foran digitale skærme og enheder medfører øget risiko for nærsynethed og øjenkomplikationer. Derfor er det stærkt bekymrende, at skærmforbruget blandt børn og unge er så højt, da deres øjne endnu ikke er færdigudviklede og derfor er mere udsatte end voksnes. Udover risikoen for nærsynethed medfører det høje skærmforbrug også øget eksponering af blåt lys, som digitale skærme udsender. Aktuel forskning og undersøgelser viser, at det skadelige blå lys fra skærme øger risikoen for øjentræthed, hovedpine, sløret syn og kan give varige skader på nethinden. 

Chefoptikeren refererer i den sammenhæng til, at optikerkæden i større grad end tidligere ser mange unge i butikkerne med symptomer på øjenproblemer. Et problem som er blevet værre under Corona.

Gode råd
Hos Profil Optik i Bymidten anbefaler man alle til at følge optikerkædens råd, som blandt andet er:

• Hold pauser med 20-20-20 reglen: Se på en genstand 20 meter væk, i 20 sekunder, hvert 20. minut.

• Brug skærmbriller med et blålysfilter, som fjerner dele af det skadelige blå lys fra skærmen.

• Vær mere udenfor i dagslys, hvor øjnene stimuleres.

• Træn øjnene med afstandstræning, da øjet har godt af at skifte afstand ofte og meget. 

• Styrk øjenmuskulaturen ved for eksempel at jonglere, hvor øjnene bevæger sig hurtigt og dybdesynet trænes.

Deltag i debatten
Share.

About Author