Ingen brugerbetaling på hverken Marys bro eller 3. Limfjordsforbindelse

Ingen brugerbetaling på hverken Marys bro eller 3. Limfjordsforbindelse

Af Hans Andersen, MF, Venstre. Valgt i Frederikssundkredsen

Forhandlingerne om blandt andet brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro er i gang i forhandlingslokalerne på Christiansborg og i Transportministeriet. 

Partierne skal fastlægge infrastrukturen frem til 2035 inden for et budget på mere end 100 milliarder kroner.

Jeg glæder mig over, at Venstre på Christiansborg ønsker at undersøge økonomien i Kronprinsesse Marys Bro, så vi kan få set nærmere på trafikprognoser, brugerbetaling og økonomisk holdbarhed. 

Venstre ønsker også at sikre, at der er en fællesnævner mellem Kronprinsesse Marys Bro og andre relevante, indenlandske trafikinvesteringer som 3. Limfjordsforbindelse og havnetunnelen i København, det er helt afgørende. 

Forudsætningerne vedrørende den kommende havnetunnel øst om København har tidligere været, at brugerbetaling også skulle være en del af investeringen på 20 milliarder kroner i stil med vilkårene på Kronprinsesse Marys Bro.

Nu går anbefalingerne fra Transportministeriet så på, at der ikke bliver brugerbetaling på den kommende havnetunnel for at sikre tilstrækkelig benyttelse.

Ligeledes foreslår regeringen, at en 3. Limfjordsforbindelse til syv milliarder kronerikke skal indeholde direkte brugerbetaling, men i stedet finansieres af en engangsbetaling fra Aalborg Kommune på 600 millioner kroner og det resterende af den samlede pulje på over 100 milliarder kroner.

Trafiktallene ved både Kronprins Frederiks Bro, hvor der er over 20.000 biler i døgnet og ved Kronprinsesse Marys Bro med 3.000 taler sit tydelige sprog. 

Normalt vil prioriteringer af infrastrukturinvesteringer i sådanne langsigtede aftaler ikke indeholde et element af brugerbetaling, så hvis vi ikke havde haft Kronprinsesse Marys Bro, havde broprojektet været med i forhandlingerne grundet trafiktallene på strækningen.

Dermed er det helt oplagt, at broen skal sidestilles med sammenlignelige projekter som 3. Limfjordsforbindelse og havnetunnelen. 

Jeg kæmper for at få finansieret motorvejene og bestemt også den helt til Frederikssund, og det har første prioritet.

Men vi skal i fællesskab presse på for at sikre, at der kommer en fællesnævner med øvrige infrastrukturprojekter.

Så hvis vi beslutter at bygge havnetunnelen og 3. Limfjordsforbindelse uden direkte brugerbetaling, så må brugerbetalingen for at benytte Kronprinsesse Marys Bro også afvikles.

Andre artikler fra denne uge

Tak Anja!


Inge Messerschmidt, gruppeformand Dansk Folkeparti (O) På byrådsmøde i spørgetimen talte Anja Bisp Pedersen om gensidig loyalitet. En super vigtig

Læs mere »