Husk at registrere hjertestarteren

Husk at registrere hjertestarteren
John Petersen foran Marbækhallen, hvor hjertestarteren ikke er tilgængelig døgnet rundt. Foto: Steen Westh

Hjertestartere er et livsvigtigt våben i forbindelse med hjertestop. Men ikke alle hjertestartere er umiddelbart tilgængelige, og en del er slet ikke registreret på hjertestarter.dk.

SKIBBY: SKIBBY: Hvert år falder 5.000 danskere om med hjertestop uden for hospital i Danmark. Det svarer til omkring 13 danskere om dagen.

Når det sker, starter en kamp mod uret. For hvert minut der går, fra at en person falder om med hjertestop, til hjælpen når frem, falder chancen for overlevelse med 10 procent.

Heldigvis er antallet af hjertestartere i Danmark er stigende, og stadigt flere danskere lærer, hvordan man giver livreddende førstehjælp, skriver TrygFonden på sin hjemmeside www.hjertestarter.dk.

Desværre er der flere hjertestartere i Skibby, der ikke er tilmeldt TrygFondens hjertestarternetværk. Og ikke alle dem, der er tilmeldt, er tilgængelige. Det fortæller John Petersen fra Simpel Førstehjælp i Skibby.

– Det er helt op til ejeren af hjertestarteren, om man vil gøre den tilgængelig og tilmelde den. Og har en hjertestarter været i brug, så skal man huske at tilmelde den igen, forklarer John Petersen.

– Desværre er en del af Frederikssunds Kommunes hjertestartere ikke tilgængelige i byen. Eksempelvis er hjertestarteren i Skibby-hallen, Marbæk-Hallen og multihallen i Ferslev låst inde.

Hjerteløbere

Rigtig mange personer har meldt sig som hjerteløbere.  Sker der et hjertestop, bliver flere hjerteløbere ”aktiveret” fra AMK-centralen.

– Den ene halvdel af de hjerteløbere, der bliver aktiveret, skal løbe/køre til adressen (formodet hjertestop) og starte Hjerte-Lunge-Redning.

– De næste løbere, der bliver aktiveret, får besked på at komme på adressen medbringende en hjertestarter.  Hver løber får specifikt at vide, hvilken hjertestarter de skal medbringe, siger John Petersen.

– Eksempelvis: ”Hjertestop på ”Hjertevej nr. 20”, og du skal tage hjertestarteren fra Meny”.

Det betyder, at der i de fleste tilfælde dukker tre til otte personer og tre til fem hjertestartere op på adressen.

– Det er en væsentlig forbedring af overlevelsesmulighederne i Danmark, fortæller han.

Tryg Fondens Hjertestarternetvæk

Har man hentet en hjertestarter, og bliver denne hjertestarter ikke anvendt, så skal hjerteløberen sætte den tilbage i skabet.

– Det er også en god ide, at man kontakter ejeren bagefter og lige fortæller, at man har haft taget den pågældende hjertestarter ud af skabet, at den ikke kom i brug og nu er tilbage i skabet igen, forklarer John Petersen.

De hjertestartere, som bliver anvist til hjerteløberne, forsvinder ud af Tryg Fondens Hjertestarternetværk og bliver først aktive igen, når ejeren/fadderen/kontaktpersonen melder dem klar (enten via mail eller ved at ringe til Tryg Fonden)

Selv er John Petersen fadder for tæt på 10 hjertestartere.

– Desværre sker det ofte, at ejeren/fadderen ikke får sat hjertestarteren ind i systemet igen. Og så forsvinder den ud af netværket og kan ikke ses længere.

– Eller også eksisterer mailadressen ikke mere.  Der er mange eksempler på, at et firma køber en hjertestarter og får den opsat. Hvis kontaktpersonen så  senere stopper i firmaet, er der ikke nogen, som overtager den funktion.

Andre artikler fra denne uge