Hornbeer må hælde tusindvis af liter øl ud

0

Af Conny Probst

KIRKE HYLLINGE: Det står skidt til i mange brancher som følge af corona-krisen. At de danske mikrobryggerier også er i en vanskelig situation, kan høres med al tydeligled, da avisen får fat i Jan Sandgren Jensen, der står for driften af Hornbeer Aps på Hornsherredvej 463. Der er støj i baggrunden.

– Jeg står og åbner ølflasker og hælder indholdet ud. Pt. har jeg hældt 3.000 liter datomærket øl ud, siger han.

Det økologisk bryggeri, der laver specialøl, har eksisteret siden 2008. Jan Sandgren Jensen overtog det for halvandet år siden. Mikrobryggeriet er et familieforetagende, hvor begge sønner er ansat. Herudover tæller medarbejderlisten to sælgere og en brygger. 

Mikrobryggeri brygger en stor del af det brede sortiment økologisk ved brug af jordvarme og solenergi. 

I lighed med de fleste andre danske mikrobryggerier leverer Hornbeer primært sine øl til caféer, barer, restauranter og lignende. Og da disse udskækningssteder har været lukket ned, sælger Hornbeer meget lidt øl i disse dage. 

– Sagafjord i Roskilde sælger udelukkende Hornbeer. Men skibet sejler jo heller ikke pt., siger han.

Medarbejderne er sendt hjem på lønkompensation, og Hornbeer forventer også at kunne få dækket nogle af sine udgifter via statens kompensationsordninger. Men det forhindrer ikke, at familieforetagendet taber penge hver eneste dag. 

Samtidig bliver øllet på lageret langsomt ældre. Så familien krydser fingre for, at regeringen og Folketinget snart på kontrolleret vis åbner for café- og restaurantsektoren.

Branchetal
Bryggeriforeningen har netop gennemført en spørgeskema-undersøgelse blandt sine   medlemmer:

• 54 procent af bryggerierne har mistet 60 procent eller mere af deres salg på grund af corona-krisen.

• En tredjedel har mistet 80 procent eller mere af deres.

• Næsten hvert fjerde bryggeri frygter, at virksomheden risikerer at lukke.

• Fire ud af fem mener, at hjælpepakkerne kun dækker 40 procent af deres omsætningstab eller mindre.

• Ingen af bryggerierne vurderer, at de får dækket over 80 procent af omsætningstabet.

• Halvdelen af bryggerierne oplyser, at salget af påskebryg lå under 50 procent af sidste års salg. (Det tal kan Hornbeer nikke genkendende til, red.)

• To tredjedele har mistet salg for 10 eller flere aflyste arrangementer, hvor de var leverandør.

• 9 ud af 10 har måttet aflyse egne arrangementer.

– Det er en skidt forretning, ikke blot for os men for hele branchen, siger Jan Sandgren Jensen – og fortsætter med at hælde øl ud.

hornbeer 2
Deltag i debatten
Share.

About Author