Danskerne shoppede økologi for 14 milliarder kroner i 2019

0

Salget af økologiske varer steg med 9 procent fra 2018 til 2019.
Det viser tal fra Danmarks Statistik. 

ØKOLOGI:  Økologiske fødevarer fylder stadig mere i danskernes indkøbskurve. Ifølge netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik, så er salget af økologiske varer i danske supermarkeder og online steget med 9 procent fra 2018 til 2019 til i alt 14,1 milliarder kroner. 

Dermed er salget af økologi steget hvert eneste år siden 2003, hvor Danmark Statistik første gang offentliggjorte tal for detailsalget.

 Det betyder, at 12 procent af de varer, der sælges i den danske detailhandel, er økologiske. 

Danmark har i de seneste år været det land i verden, hvor den økologiske markedsandel i detailhandlen var størst. Det vil også være tilfældet i 2019 med den aktuelle stigning i økologisalget.

Frugt og grønt er topscorer
I lighed med tidligere år, så er salget af økologisk frugt og grønt steget markant. Fra 2018 til 2019 er det steget med 13 procent. 

En anden stor varegruppe, hvor danskerne ofte vælger økologisk, er mælk og mejeriprodukter, der i samme periode er steget med otte  procent.

 Også indenfor de plantebaserede drikkevarer er der en markant stigning. Der blev solgt økologiske plantedrikke for 169 millionerkroner i 2019, hvilket er tæt på en fordobling på fire år.

Den trend vil formentlig fortsætte i de kommende år, da flere danske mejerier har lanceret plantebaserede drikke.

Salget af økologisk kyllingekød har fortsat de seneste års vækst, og i 2019 steg salget således med otte procent i forhold til året før. 

Det samme gør sig gældende for mel og gryn m.v., hvor stigningen var på 10 procent.

Også de økologiske drikkevarer, øl og vin, fortsætter med at stige fra år til år. Der blev solgt øl og vin for 488 millioner kroner i 2019, hvilket er 13 procent mere end året før. Årsagen er, at sortimentet af økologisk øl og vin bliver stadig større.

Deltag i debatten
Share.

About Author