Digital indsats skal være med til at fremtidssikre turisterhvervet

Digital indsats skal være med til at fremtidssikre turisterhvervet
Foto: Allan Leif Christensen

FJORDLANDET: Turister orienterer sig i stigende grad digitalt, når de søger inspiration til rejser og oplevelser. Det stiller større krav til turismeerhvervet i forhold til at udvikle deres digitale kompetencer.

Destination Fjordlandet, Dansk Kyst- og Naturturisme og Roskilde Handelsskole har i samarbejde netop igangsat en indsats på området med forløbet ”Digital Ledelseskultur”.

Her er omdrejningspunktet turisme, digitalisering og ledelse for lokale turistvirksomheder i Fjordlandet.

De lokale virksomheder, der deltager i forløbet, vil udvikle og afprøve konkrete digitale og ledelsesmæssige redskaber, som danner rammen for deres egen handleplan med konkrete indsatser, muligheder og effekt af øget digitalisering. 

Udviklingschef i Destination Fjordlandet, Elaheh Peyman Granov, forklarer:

– Vores turismeaktører i Fjordlandet er ofte små og mellemstore virksomheder, som i hverdagens travlhed ikke har ressourcerne til at udvikle sig digitalt. Det hjælper vi dem i forløbet, hvor vi gennem en kombination af online og fysisk undervisning gennemgår de mest brugte digitale løsninger og giver gode råd til, hvordan virksomheder kan møde deres gæster online, og hvordan de kan optimere deres synlighed, kommunikation og salg online. 

”En stor gave at være med”
Jægerspris Slot er én af de virksomheder, som deltager i forløbet. Marie Laulund, som er museumsleder på slottet, deltager blandt andet for at få hjælp til at blive mere synlig på de sociale medier og nå deres målgrupper endnu bedre. – Vi ser det som en stor gave at være med i forløbet og har fået vores helt egen konsulent tilknyttet, som har taget mig i hånden og sparret med mig i forhold til indsatsområder på sociale medier. – Det har været meget konkret, meget brugbart og vi har haft særligt fokus på facebook og fnstagram og hvordan, vi i endnu højere grad kan udnytte vores store potentiale på de digitale platforme.

Fakta:
Destination Fjordlandet blev etableret 1. januar 2021 og har ansvaret for den fælles udvikling og markedsføring af turismen i de tre kommuner: Roskilde, Frederikssund og Lejre.

Digital Ledelseskultur er et projekt under SMV:digital og er finansieret af Erhvervsstyrelsen og EU. Projektet giver virksomhedsledere i hele landet kompetencerne til at omsætte drømme til virkelighed. 

Repræsenterer man en virksomhed med digitale ambitioner og er i størrelsen 2 til 250 ansatte, så kan virksomhedens ledelse nu få et omfattende kompetenceløft gennem projektet.

Andre artikler fra denne uge

Åben Have i Skibby


SKIBBY: I anledning af den nationale Klimahandledag 2024, inviterer Marianne Porsborg til en havevandring og snak om, hvad man selv

Læs mere »