Den midtsjællandske jernbane

Den midtsjællandske jernbane
Et mystisk hul i dæmningen( blev lavet som krudtdepot i tilfælde af, at broen skulle sprænges i luften)

JÆGERSPRIS: Historisk Forening i Jægerspris stårl bag et foredrag den 25. oktober i Rejsestalden, hvor Mogens Nørgaard Olesen, fortæller om sin bog ”Broer og baner til Frederikssund”.

En flot bog på 410 sider og med rigtig mange detaljer om de store forarbejder, blandt andet med bygningen af jernbanebroen.

Men også historien om Kronprins Frederiks Bro; det er Kronprins Frederik den 8,, der har givet navn til broen allerede i 1868.

Jernbanebroen var 277 meter lang og blev efter lukning i 1938 sejlet til Ålborg, hvor den stadig er i brug som jernbanebro.

Kronprinsesse Marys bro får et par ord med på vejen.

Midtbanen

Den midtsjællandske jernbane skulle gå fra Frederikssund til Hvalsø.

På Horns Herred siden var der stationer i Femhøj, Krogstrup, Skibby, Kirke Hyllinge og Kirke Saaby.

Hvalsø-Frederikssund er den danske jernbanestrækning, der har haft kortest levetid: 7½ år.

Andre artikler fra denne uge

Det gode Borgerforløb


Af journalist Conny Probst FREDERIKSSUND KOMMUNE: Byrådet har nedsat projektudvalget ”Det gode borgerforløb”. Opgaven for udvalget er at komme med

Læs mere »

Hærværk


Af journalist Conny Probst MØLLEKROGEN: ”Utroligt smukt beliggende bådelaug”. Sådan beskriver Havneguide.dk Selsø Møllekrogs Bådelaug. Den idyl blev ødelagt i

Læs mere »