Urimelig ventetid – nu må der handles

Urimelig ventetid – nu må der handles

Læserbrev

Af Jens Jørgensen, byrådskandidat (V) og Jørgen Bech, byrådsmedlem (V)

Op til to år på en byggetilladelse. Måneder på en spildevandstilladelse, som ovenikøbet er pålagt af kommunen. Og næsten fire år for en borger at få svar på et simpelt spørgsmål: Må han købe et lille stykke jord, som ligger op til hans grund, og som kommunen ikke selv bruger?

Uanset om svaret er ja eller nej, er flere års ventetid helt uacceptabelt.

Når byggetilladelser trækker i langdrag, sætter vi borgere i en uvis økonomisk situation, hvor bank og kreditforening presser på – uden at de selv kan gøre noget. Og når ventetiden i Frederikssund er langt længere end i nabokommuner som Lejre, Roskilde og Egedal, risikerer vi at både private og erhverv vælger at bygge dér i stedet.

Problemet er ikke nyt. Men erfaringen viser, at uden et klart politisk fokus og en vedvarende indsats sker der ingen forbedring. Samtidig skylder vi også de kommunale medarbejdere ordentlige rammer. De gør, hvad de kan, men kan ikke levere god service, hvis vilkårene er utilstrækkelige.

Erhvervslivet har allerede reageret: I den seneste erhvervsklimaundersøgelse er Frederikssund dumpet yderligere to pladser ned på en 89. plads ud af 91 kommuner. Det er dybt bekymrende. I 2018 blev kommunen kåret som nr. 1!

Vi mener, at der bør indføres minimumstider for byggesagsbehandling. Samtidig skal de personaleressourcer, der er taget fra området, føres tilbage. Kun sådan kan vi sikre en fair og ordentlig service til borgere og virksomheder.

Det skylder vi både dem – og vores medarbejdere.

Andre artikler fra denne uge