Øjensundhed er vigtig i coronatider

0

SKIBBY: Mange arbejder hjemmefra i disse dage. Job, møder og skolearbejde foregår ved skærmen. Når underholdningen tager over med tv,

sociale medier og kontakt med venner og familie, er den også digital.

Summen er rigtig mange timers skærmtid. Her giver Profil Optik’s optisk ansvarlige gode råd om, hvordan man undgår trætte øjne og forebygger de voksende synsproblemer, der kan komme af skærmtiden.

Nærsynethed eskalerer
Øjet er som en muskel og har brug for både træning og hvile. At se ind i en skærm på cirka 20 til 40 centimeters afstand i længere tid indebærer en risiko for syn og øjensundhed. Studier viser, at nærsynethed eskalerer hos børn og unge, og WHO forudsiger at halvdelen af verdens befolkning vil være nærsynet i 2050. 

Her er det ikke kun arvelige faktorer, som spiller ind, fortæller Gitte Sørensen, optisk ansvarlig hos Profil Optik:

– Al den skærmtid, vi udsætter øjnene for, kan få betydelige konsekvenser for synet og øjets sundhed. Nu hvor vi bruger mere og mere tid foran skærmen, er det vigtigt, at man ved, hvordan man passer godt på sine øjne.

Optikerens fem råd til at passe på synet og øjnene:

• 1. 20-20-20-reglen: Når du ser på en skærm, så tag en pause hvert tyvende minut. Se på en genstand, der er mindst 20 meter væk. Bliv ved i mindst 20 sekunder.

• 2. Brug filter mod blåt lys: Vores skærme afgiver et blåt lys, som er usundt for øjnene – specielt for et ungt øje, der ikke er færdigudviklet. Hvis du helst vil undgå at bruge blålysfiltret på din skærm, kan du få briller, der fjerner dele af det skadelige blå lys, som får skærmen til at se helt normal ud, samtidig med at du beskytter dine øjne.

• 3. Vær udendørs: En forklaring på eskalerende nærsynethed blandt børn og unge er, at de ikke kommer nok ud i den friske luft. Øjets velbefindende afhænger af dagslys. Når vi er udendørs, ser vi desuden på længere afstande og arbejder derfor med vores jenmuskulatur.

• 4. Afstandstræning: Øjet har godt af at skifte afstand ofte og meget. Derfor kan du med fordel lave øjengymnastik. Skriv alfabetet i tilfældig rækkefølge, i en tilpas stor størrelse, på et stykke A4-papir. Hæng det op på væggen cirka tre til fem meter borte. Du skal kunne se bogstaverne. Skriv bagefter alfabetet på et stykke A5-papir i samme rækkefølge, men med mindre bogstaver. Hold A5-arket i hånden. Find bogstavet A på væggen, se derefter ned og find A på papiret i hånden. Fortsæt med at finde B på afstand og bagefter på papiret i hånden. Arbejd dig gennem hele alfabetet, så har øjet fået en god træning.

• 5. Den sjove – lær at jonglere: Når du jonglerer, arbejder du aktivt med øjenmuskulaturen. Du ser på forskellige afstande, bruger dit dybdesyn og bevæger øjnene hurtigt.

Gitte Sørensen vil gerne opmuntre alle til at prøve i hvert fald ét af de fem råd:

– Prøv at komme ud mindst en gang om dagen. Dagslys er vigtigt for synet. Når du er ude, så benyt lejligheden til at træne øjenmuskulaturen ved aktivt at fokusere på noget, der er langt væk, og gør det i lidt længere tid.

– Øjengymnastik er lige så vigtig som at få børstet tænder hver dag.

Deltag i debatten
Share.

About Author