Inklusion fejler

Inklusion fejler

Læserbrev

Af Maibritt Møller Nielsen
Byrådsmedlem for
Danmarksdemokraterne

Jeg mener, at vi er nødt til at stoppe op og se om det ikke er tid til, at komme lidt mere tilbage på sporet. Der er alt for mange børn, der mistrives og samtidig er der stor lærerflugt, fra folkeskolerne.

Det er katastrofalt, for der er brug for de faglærte medarbejdere, omkring vores børn. I Danmarksdemokraterne er vi imod inklusionen. Vi mener det går for stærkt, folkeskolen er slet ikke gearet til opgaven. Det skaber mistrivsel hos en del af børnene og lærerflugt.

Hvis inklusionen skal lykkes, så skal der i større grad være en, tidlig indsats – inden problemerne vokser sig for store. Og samtidig, er det vigtigt, at børnene får det rette tilbud med det samme, hvor der er den nødvendige faglighed og nok medarbejdere til, at løfte opgaven.

Når der inkluderes i den almene skole, trækkes der denne ekstra arbejdsopgave ned over hovedet på medarbejderne, der i forvejen er pressede.

Der er mange gode ambitioner, men som så meget andet, så kan det vise sig, at det ikke fungerer, så godt i praksis. Og det er lidt den tanke jeg har omkring inklusionen.

Der er også andre store udfordringer i Folkeskolen. Bl.a. omkring samarbejde med forældrene. Og respekten for personalet på skolen. Jeg mener godt vi kan stille langt større krav til forældrene i den forbindelse. Det må som minimum være et krav, at der tales pænt til personalet og at der læres hjemmefra, at børnene skal udvise respekt både overfor personalet og de andre børn. Og der skal være forståelse for, at lærerne er en autoritet.

Uro i klasserne er også en stor udfordring. Der er lige foretaget en Talis-undersøgelse, der blandt andet viser, at lærere i den danske grundskole, bruger 16 procent af undervisningstiden på, at skabe ro og orden.

Det er et højt tal, og al den tid, går fra undervisningen. Og derfor mener vi i Danmarksdemokraterne, som formanden for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen også skriver, at der bør være langt flere lærere med socialpædagogisk baggrund, til at understøtte og sikre både mindre uro i klasserne og selve inklusionen, hvis den skal lykkes.

Andre artikler fra denne uge