Læserbrev
Af Peter Møller, Formand i Seniorrådet i Frederikssund
Der ligger mange opgaver og venter på et nyvalgt byråd, og en af dem er hurtigt at få etableret en PÅRØRENDEVEJLEDER stilling!
Som udgangspunkt skal – eller i det mindst bør – der være en pårørendevejleder ansat i alle landets kommuner!
Frederikssund Kommune har ingen, og selvom der ifølge administrationen var fremlagt et forslag fra administrationen til årets budgetforhandlinger, blev det fejet af bordet af politikerne, det er skammeligt!
Når man bliver pårørende til en alvorligt syg, er der mange spørgsmål der melder sig. Hvor kan man få hjælp? Hvilke muligheder findes der? Hvor møder man andre pårørende? Og hvordan samarbejder man med kommunen? Alle disse spørgsmål, og nok mange flere melder sig hurtigt, oven i alt det man i forvejen kæmper med i forbindelse med sygdommen.
Ifølge Danmarks Statistik viser det sig, at 78 % af respondenterne ikke kender til tilbud, der kan hjælpe og støtte dem i deres svære situation.
Pårørendevejledere hjælper uanset diagnose
Mange kommuner har gode tilbud til pårørende til demensramte, og i Frederikssund har vi fået lovning på at vi til næste år får oprettet en hotline til demente og deres pårørende, samt til oprettelsen af en demenscafé i Frivillighuset. Men når der er tale om andre diagnoser, har mange kommuner ikke relevante tilbud, selvom pårørendes spørgsmål og problematikker ofte er de samme, uanset hvilken diagnose der er tale om.
En pårørendevejleder kan gå på tværs af diagnoser og tilbyde hjælp ud fra belastningens karakter og varighed fremfor diagnosen alene.
En pårørendevejleder skal tage udgangspunkt i den enkelte pårørendes situation og behov, fremfor i den syge eller svækkedes diagnose.
Skal vejlede pårørende
Pårørendevejledere skal efter de pårørendes, Seniorrådets og Ældre Sagens opfattelse tilbyde:
• Vejvisning til kommunens tilbud, så pårørende får den kortest mulige vej til hjælp, når de henvender sig til kommunen.
• Tilbud om individuelle samtaleforløb, der kan støtte pårørende i at tilpasse sig den nye hverdag.
• Juridisk og social vejledning og rådgivning.
• Tilbud om netværksgrupper for pårørende, som giver mulighed for at møde ligestillede.
• Temaaftener og cafémøder om relevante og aktuelle emner for pårørende, hvor man får både netværk og ny viden.
• Opsøgende arbejde blandt ”nye” pårørende, så man sikrer, at pårørende tilbydes hjælp i tide.
• Hjælp til at få et godt samarbejde mellem medarbejdere og pårørende.
• Kursusforløb, hvor pårørende bliver klogere på, hvordan de kan handle i forhold til bestemte sygdomme, og hvor de forberedes på pårørenderollen og lærer at huske at passe på sig selv, mens man hjælper andre.
Støtte til pårørende er en investering
Hjælp fra pårørendevejledere vil formentlig kunne reducere udgifter til pårørendes sygedagpenge, stress, behandling m.v., i tilfælde af, at pårørende bliver syge på grund af de omsorgsopgaver, de påtager sig.
Pårørendevejledere kan på den lange bane være med til at sikre at pårørende:
• forbliver raske
• kan blive ved med at hjælpe deres nærtstående
• får viden og værktøjer til at hjælpe bedst muligt
• bliver bedre til at passe på sig selv
• ikke står alene med omsorgsopgaver, som de ikke magter
• kan fortsætte som aktive på arbejdsmarkedet
• kan møde andre i samme situation
Pårørende skal inddrages, støttes, anerkendes og have langt bedre vilkår i Frederikssund, det fortjener de!










