Håndteres klager fra borgere ordentligt?

Håndteres klager fra borgere ordentligt?

Læserbrev

Af Maibritt Møller Nielsen, byrådsmedlem i Frederikssund kommune, Danmarksdemokraterne (DD)

Som byrådsmedlem modtager jeg en del borgerhenvendelser.
Deriblandt en del klager over administrationens arbejde, i en borgersag. Derfor stiller jeg naturligvis spørgsmål til administrationen om sagen, om de problematikker som borgeren oplyser, der er i sagen.
Efterfølgende får jeg svar fra administrationen. Faktisk så synes jeg, for det først, at det er ok at de medarbejdere der har siddet med sagen skal svare for sig, men jeg finder det dybt problematisk, at det kun er dem, der ser på sagen.
Jeg synes det er vigtigt for borgers retssikkerhed, at de kan regne med, at det ikke kun er den medarbejder, de mener har fejlet, der skal svare på deres klage. Men at det naturligvis også skal forbi en uvildig, der kan se sagen efter i sømmene.
Det kunne jo f.eks. være en opgave for borgerrådgiver.
Jeg er med på, at det vil gøre at der vil være lidt mere administrativt arbejde, men jeg mener at det lige præcis i disse tilfælde, er givet godt ud. For er der nogle procedure eller arbejdsgange, fejl i forståelsen af lovgivningen eller borgers situation, i den pågældende sag, så kan der være rigtig vigtig viden for medarbejderen eller afdelingen.
Derfor har jeg bedt om at få en sag på i byrådet, så sagen forhåbentlig kan sendes i udvalget og behandles der.

Andre artikler fra denne uge

Vikingespil er i gang


FREDERIKSSUND: Frederikssund Vikingespil inviterer til en dramatisk rejse tilbage til år 935, hvor religionskrigen raser mellem de gamle guder og

Læs mere »