– Hornsherred vest er blevet udkants Danmark

0

KYNDBY HUSE: – I Kyndby Huse, er vi aldrig blevet hørt. Vi har heller aldrig forhandlet eller accepteret en kommunebus med to afgange til Jægerspris, i stedet for vores almindelige busdrift, lyder det fra Birgit àRogvi, der bor på Jungehøj i Kyndby Huse.

– Vi må kræve, at buslinie 315 igen kommer til at køre omkring Kyndby Huse – på samtlige afgange, som vi har haft det igennem mange år. Frederikssund Kommune sparer ikke penge på at nedlægge vores busrute; de sparer otte minutter. 

– Som borgere i Frederikssund Kommune, er vi blevet ekskluderet. Hornsherred vest er blevet hårdt ramt af nedlæggelse af busruter. Det smadrer sammenhængskraften, og Hornsherred vest er blevet udkants Danmark. 

Behovsanalyse

De berørte områder i Hornsherred Vest, Kyndby Huse, Dalby Huse, Over Dråby Strand, omfatter cirka 1100 borgere. Men om sommeren, vokser beboerantallet voldsomt, da området også består af flere sommerhusområder, fortæller hun. 

I Kyndby huse har man analyseret det reelle behov for offentlig trafik. Analysen er gennemført ud fra både et spørgeskema og et møde.

– Kommunen påpeger, at der er fem til otte passagerer, der dagligt benytter bus fra Kyndby Huse. Vi har gennem behovsanalysen fastslået, at det reelle tal er mellem 26-30 passagerer daglige passager.  Vi mener dog ikke, at få passagerer retfærdiggøre nedlæggelse af busruter,  fortæller Birgit àRogvi.

– Konsekvenserne er alvorlige og går ud over mange. Borgere der er afhængige af offentlig transport til arbejde, skole, uddannelse, indkøb og fritidsinteresser. Til at bevare deres sociale relationer, lægebesøg og  hospital. Herunder også mennesker med forskellige former for fysiske og psykiske lidelser. 

– Samtidig viser en undersøgelsen, at transportafstanden – og dermed den tid, man bruger på transport – er helt afgørende for, om unge tager en ungdomsuddannelse. Derudover kan det medføre, at børn/unge ikke kan deltage i sociale fællesskaber og fritidsaktiviteter.

– Hvordan kan kommunen overhovedet nedlægge vores bus uden at tage et menneskeligt hensyn – og kræve, at vi bare skal gå eller cykle tre til fire km til nærmeste busstoppested, spørger hun. 

– Flere borgere virker fortvivlede og opgivende. Familier kan ikke længere få dagligdagen til at hænge sammen, og en del overvejer allerede at flytte. 

Dårlige trafikforhold
– Frederikssund Kommune, påpeger at vi har en cykelsti, og dermed enten skal gå eller cykle til nærmeste busstoppested; over tre km, forklarer Birgit àRogvi.

Cykelstien er placeret på landevej med meget store lastbiler med anhængere. De betjener grusgravene. Og skal derfor krydse cykelstien, først med højresving og derefter med dårligt udsyn, når de kører fra grusgraven.

Ifølge Birgit àRogvi er flexbus heller ikke er en mulighed. 

– Det er for dyrt; det vil koste mellem 1.500 og 3.000 kroner pr. måned at benytte den løsning til og arbejde. . Og så skal man tillægge en ekstra transporttid på 30 minutter til omkørsel. 

Pengene kan findes
Genetableringen af busdrift til Kyndby Huse kan gøres uden merudgift for kommunen. Blandt andet ved at skære en smule i hele busdriften, fortæller hun.

 – Herudover koster busrute 158 kommunen tre millioner kroner årligt. Bussen kører gennem Ballerup, Egedal og Frederikssund Kommune. 

– På trods af, at den kun opholder sig seks minutter i Frederikssund Kommune på hver afgang, står kommunen for 80 procent af driften økonomisk. Det ville bestemt kunne finansiere Hornsherred manglende busdrift, mener Birgit àRogvi.

Deltag i debatten
Share.

About Author