Over broen med Skibby Rejser

0

Af Conny Probst

FREDERIKSSUND KOMMUNE: Når åbningsfestlighederne den 28. september på Kronprinsesse Marys Bro når til klokken 16.30, kører en lang række veteranbiler og veteranbusser over broen. Efter alt at dømme med en nyrestaureret Setra-bus fra det tidligere Skibby Rejser i front.

– Planen er ikke helt færdig endnu. Vi regner med at køre over broen med fire til fem busser, fortæller Ole Predbjørn Vang, der er bestyrelsesmedlem i Danmarks Busmuseums Fond.

Fondens formål er at indsamle historisk materiale om rutebil- og bushistorien i Danmark siden dilligencens motorisering. Museet råder over cirka  70 rutebiler/busser fra perioden 1925 til år 2000. 

Skibby Rejser
De første Setraer kom på markedet i 1951. Blandt de tidlige Setra-købere var Skibby-vognmandsfirmaet Alex Jensen. 

Det blev stiftet, da grundlæggeren Alexander Jensen overtog Skibby-Roskilde-ruten i 1917. Efter besættelsen fik sønnen Knud Alex Jensen udbygget firmaet til den anerkendte rejsebureauvirksomhed, Skibby Rejser, der sidenhen blev solgt til Spies-koncernen. 

I februar 1964 begyndte firmaet at indkøbe Setra-busser.

Gemt i en lade
Museets bus er en S11 fra marts 1965. 

Efter dens kommercielle anvendelse – helt frem til 1987 – har den været gemt af sønnesønnen Peter Alex Jensen. Helt frem til 2015, hvor han overdrog den til Bushistorisk Selskab. 

– Vi har brugt 3 ½ år på at reparere og restaurere den og malet den op i de originale farver. Det har været et meget omfattende arbejde; den havde stået i en lade i Skibby i 18 år. Nu skal den til syn inden for de næste 14 dage.

– Bussen er den eneste af den type og årgang. Vi er af den formening, at den hører hjemme i ”Danmarkshistorien”, siger Ole Vang. 

Flere veteranbusser
Det er Bushistorisk Selskab, der har taget kontakt til Frederikssund Kommune og Vejdirektoratet med ideen om, at den restaurerede bus fra Skibby Rejser skal køre over Kronprinsesse Marys Bro som en af de første den 28. september, fortæller han.

– Vi har sandsynligvis tre til fire busser mere med. De kommer til at holde på udstillingspladsen allerede fra morgenstunden, hvor vi vil fortælle om busmuseet og dets busser. Det bliver mulighed for at købe billetter, så man kan sidde i den gamle bus over broen.

Chauffør i 50 år
En af dem, der glæder sig ekstra meget til dagen, er Stephan Aller.

-Min far, Bent Aller, har været chauffør hos Alex Jensen A/S i perioden fra 1959 til hans død i 2009. 

I 1963 fik han udleveret den første af i alt fire leverede “Setra S11” fra fabrikkerne i Ulm i Vesttyskland til Alex Jensen A/S til turistkørsel. 11-tallet refererer til antallet af sæderækker i bussen. Min fars bus blev formentlig solgt videre engang i 1970’erne, fortæller han.

– De tre andre var fra 1965. To var i en rutebilsversion og den sidste var en turistbusversion og er helt identisk med den, min far kørte i. Det er den, der er ved at være færdigrestaureret.

Stephan Aller gætter på, at museets SAS-bus, som har en fortid ved samme selskab i Skibby, også kommer med over broen. 

– Bussen blev kaldt for “viskelæderet” grundet den specielle form.

– Den bevarede bus har været i drift helt indtil 1987, hvor den blev anvendt til kørsel i Irland for Skibby Rejser. Herefter blev den opmagasineret i busgaragerne på Industrivej i nogle år, indtil den kom ind i en lade og stå. 

– Den er den eneste af sin type i Danmark og er et absolut klenodie. I Tyskland, hvor den er bygget, har den også en stor interesse, forklarer Stephan Aller.

Deltag i debatten
Share.

About Author