Manglende rengøring i sommerhuse giver klagesager

0

Er sommerens feriehus dårligt rengjort ved ankomsten, så er det vigtigt, at forbrugerne giver udlejeren mulighed for at rette op på den mangelfulde rengøring.

SOMMERFERIE: Dårlig lugt, en beskidt terrasse, mug i brusekabinen, beskidte havemøbler og insekter. Klager over mangelfuld rengøring af sommerhuse er blandt de sager, som fylder mest hos Ankenævnet for Feriehusudlejning.

– Det er selvfølgelig utilfredsstillende, hvis sommerhuset ikke er rengjort ordentligt ved ankomsten. Men det betyder ikke nødvendigvis, at det er så ubeboeligt, at du straks kan hæve lejemålet og få dine penge igen. Kontakt i stedet udlejeren, og giv denne mulighed for at løse problemet, lyder det fra forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

I en sag fra Ankenævnet for Feriehusudlejning havde en forbruger lejet et sommerhus på Bornholm. Ifølge forbrugeren var der ved ankomsten mange edderkopper i feriehuset, og da udlejeren først kunne hjælpe to dage efter, var forbrugeren flyttet på hotel den anden nat. Forbrugeren krævede at blive flyttet til et andet sommerhus, men det afviste udlejeren. Derfor afleverede forbrugeren nøglerne og forlod Bornholm.

Ankenævnet for Feriehusudlejning vurderede, at forbrugeren ikke havde givet udlejeren mulighed for at rette op på manglerne, før forbrugeren hævede lejemålet. Derfor fik forbrugeren ikke medhold i sit krav om at få tilbagebetalt lejebeløb, depositum samt udgifter til hotel.

I en anden sag vurderede Ankenævnet for Feriehusudlejning, at feriehuset var behæftet med væsentlige mangler. Madrasserne var plettede, fryseren var tilfrosset og fliser i poolområdet var brudte. Da udlejeren ikke kunne hjælpe med at løse problemet med det samme, kunne forbrugeren hæve lejemålet og få tilbagebetalt lejebeløbet.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan man læse mere om sine rettigheder ved mangler ved feriehuset, og hvordan man klager. 

Deltag i debatten
Share.

About Author